Teff een bijzonder oergraan

Is chocolade gezond? Is het drinken van twee glazen wijn per dag goed voor je? Met de vuistregel ‘alles met mate’ en een gezond verstand kom je al een heel eind om juiste keuzes te maken. Maar hoe gezondheid nou precies gecombineerd wordt met voeding, lijkt toch een moeilijk vraagstuk te zijn.

 

 

Wat als je in de krant leest dat iets goed voor je is, terwijl je later een deskundige op televisie ziet die het tegenovergestelde zegt? Deze uitspraken kunnen voor verwarring zorgen. Ziektes als suikerziekte, hartfalen, vaatziekten, kanker, dementie, etc. zien we in onze samenleving steeds vaker voorkomen. Dat deze ziektes mede door onze voeding veroorzaakt worden is iets wat we vaak wel weten, maar hoe we dit kunnen voorkomen door ons dieet aan te passen is vaak niet bekend.


Maar wat is dan wel een goede keuze?

Om antwoord te krijgen op deze vraag, is het goed om ons lichaam eens nader te bekijken. Een groot deel van onze voedselverwerking gebeurt in onze darmen. Hier bepalen 1,2 miljard dikkedarmbacteriën wat we eten en hoeveel we eten. Een deel van deze bacteriën voedt zich met vetten en eiwitten, zij willen dat we zo veel mogelijk eten. Het andere deel leeft op koolhydraten en zij zorgen juist voor het tegenovergestelde: dat je minder eet. 


Tegenwoordig denken we al in ‘goede’ en ‘slechte’ vetten. Zijn er dan ook goede en slechte koolhydraten? Slechte koolhydraten die dik maken en goede koolhydraten die ons juist dun houden? En heeft dat dan ook effect op de kans op het krijgen van diabetes, hartproblemen, kanker en dementie? 


 


Graan en gezondheid

De Wereld Gezondheid Organisatie geeft als advies om minimaal tussen 25 gram en 30 gram van de goede koolhydraten per dag te eten. Deze koolhydraten kan je op verschillende manieren binnen krijgen. Vroeger vonden we die vooral terug in (volkoren) brood en pasta, groente en fruit. Onderzoek toont aan dat in onze moderne voeding we niet veel verder komen dan 8 gram goede koolhydraten per dag!

Als we naar atleten uit de Hoorn van Afrika kijken, valt op dat zij compleet andere voeding eten dan wij. Basis van veel van hun maaltijden is Teff graan. Dit wordt vaak verwerkt in een soort pannenkoeken welke met groenten en (geiten)vlees worden geserveerd. We hebben meervoudig Olympisch– en wereldkampioen Haile Gebreselassie uit Ethiopië gevraagd naar zijn ervaringen met het Teff graan en hij noemt Teff een ‘wondergraan’. In relatie tot sport is een voorwaarde voor een goede conditie dat de aan– en afvoer naar de spieren optimaal is, en daarvoor zijn mineralen nodig. Misschien is het zo dat Teff daar een positief effect op heeft?

Teff bevat niet alleen veel mineralen, zoals ijzer, magnesium en calcium, maar geeft deze ook makkelijk af aan ons lichaam. Teff heeft als eigenschap dat energie geleidelijk vrijkomt voor meerdere uren en gedeeltelijk als vezels eindigen in de dikke darm. Daarnaast draagt het bij tot gewichtsverlies bij volgen van een energie beperkt dieet en vermindering van de stijging van de bloedsuikerspiegel na het eten.


We weten dat goede voeding belangrijk is voor de gezondheid. Sporters, mensen die bewust met hun voeding bezig zijn, zij die willen afvallen of juist extra energie nodig hebben, stellen hoge eisen aan hun voeding. Om bewust eten een eenvoudige keuze te laten zijn heeft Bakkerij ’t Stoepje een brood ontwikkeld onder de naam Teff slankmik. Met de voordelen van Teff draagt dit brood bij aan een fit en vitaal leven! 


Goedgekeurde claims

1.       Wordt weer Fit en vitaal.
2.       Draagt bij tot gewichtsverlies bij volgen van een energie beperkt dieet.
3.       Draagt bij tot vermindering stijging bloedsuikerspiegel na het eten. 



Klik hier om Teff Slankmik te bestellen.